فرنود لامپ هالوژن، پنل سقفي و لامپ LED چه تفاوت هاي دارند؟ راهنماي خريد و مقايسه انواع لامپ و روشنايي - لامپ فرنود

خرید لامپ و سيستم روشنايي مناسب یکی از موارد مهم در نورپردازی و دکوراسیون داخلی است. لامپ مناسب می تواند روشنایی کافی و مطلوب را برای فضای كار و زندگي ما فراهم کند و احساس آرامش و شادابی را افزایش دهد، هزینه های مصرف برق را کاهش دهد و جلوه های بصری زیبایی را ایجاد کند. برای خرید لامپ مناسب باید به عوامل مختلفی توجه نمود. موارد زير از جمله مواردي هستند كه براي تامين سيستم روشنايي و انتخاب لامپ مناسب بايد مورد توجه قرار گيرند:

 

نوع نور لامپ

نور در محیط های مختلف به چند نوع مختلف قابل تولید است، از جمله نور عمومی یا محیطی، نور وظیفه ای یا کاری، و نور تأکیدی یا دکوراتیو. هر کدام از این نورها وظایف و کاربردهای خاص خود را دارند و بسته به نیاز و سلیقه می توانیم از آنها استفاده کنیم.

 

توان و روشنایی لامپ

روشنایی لامپ به لومن اندازه گیری میشود و نشان دهنده مقدار نور تولید شده توسط لامپ است. توان لامپ به وات اندازه گیری می شود و نشان دهنده مقدار برق مصرف شده توسط لامپ است. به طور کلی، هر چه توان لامپ بالاتر باشد، روشنایی آن هم بالاتر است. اما بعضی از لامپ ها با توان پایین هم می توانند روشنایی بالایی داشته باشند. به عنوان مثال، یک لامپ کم مصرف ۱۵ وات معادل با ۷۵ وات رشته ای است. براساس تحقیقات صورت گرفته، به طور استاندارد برای هر ۱۲ متر مربع، ۱۵ وات روشنایی مناسب است. اين مسئله مي تواند اولين مورد تصميم گيري براي خريد لامپ مناسب و مورد نياز باشد.

 

 

رنگ نور لامپ

رنگ نور بر اساس دمای رنگ اندازه گیری می شود و به کلوین (K) نشان داده می شود. هر چه دمای رنگ بالاتر باشد، رنگ نور سفیدتر و سردتر است. هر چه دمای رنگ پایینتر باشد، رنگ نور زردتر و گرمتر است. رنگ نور تأثیر زیادی بر احساسات و حال خوب شما دارد. به عنوان قاعده کلی، برای فضاهای پذیرایی، خواب و استراحت، از نور گرم با دمای رنگ حدود ۳۰۰۰ کلوین استفاده کنید. برای فضاهای کار، آشپزخانه و حمام، از نور سفید با دمای رنگ حدود ۵۰۰۰ کلوین استفاده کنید.

 

نوع لامپ

امروزه لامپ های متفاوتی در بازار پیدا می شود که هر کدام کاربرد ویژه خود را دارند. برخی از انواع لامپ ها عبارتند از: لامپ رشته ای، لامپ فلورسنت، لامپ کم مصرف، لامپ LED، لامپ هالوژن، لامپ سدیمی، لامپ جیوه ای و لامپ متال هالید. هر کدام از این لامپ ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و بسته به نیاز و بودجه خود می توانید یکی را انتخاب کنید.

لامپ رشته اي چيست و چگونه كار مي كند؟

لامپ رشته ای یک منبع نور مصنوعی است که با گرم کردن یک رشته نازک از فلز تنگستن توسط جریان الکتریکی، نور درخشانی از خود ساطع می کند. این رشته در داخل یک حباب شیشهای بسته قرار دارد که با گازهای خنثی مانند نئون پر شده است تا از سوختن رشته جلوگیری کند. لامپ رشته ای از اصول فیزیکی تابش گرمایی و پدیده رشته ای استفاده می کند. هنگامی که یک جسم گرم می شود، اتمهای آن هیجان زده می شوند و الکترون های آن به سطح های انرژی بالاتر می پرند. وقتی الکترون ها به سطح های انرژی پایینتر برمی گردند، انرژی اضافی آنها به شکل فوتون (ذرات نور) رها می شود. بخشی از این فوتون ها در محدوده قابل مشاهده طول موج هستند و بخش دیگر در محدوده فروسرخ. فوتون های قابل مشاهده نور را تشکیل می دهند و فوتون های فروسرخ گرما را تولید می کنند. لامپ رشت های به دلیل بازده نور پایین و تولید زباله حرارتی زیاد، در حال جایگزین شدن با لامپهای کم مصرف، LED و دیگر منابع نور پربازده هستند.

 

 

لامپ فلورسنت چيست و چگونه كار مي كند؟

لامپ فلورسنت یک نوع لامپ تخلیه گازی است که با استفاده از فلورسانس نور تولید می کند. فلورسانس یک پدیده فیزیکی است که در آن یک ماده پس از جذب نور با طول موج کوتاهتر، نور با طول موج بلندتر را از خود ساطع می کند. لامپ فلورسنت شامل یک لوله شیشه ای است که با گاز بی اثر (معمولاً آرگون) و مقدار کمی جیوه پر شده است. در هر دو سر لوله، یک الکترود تنگستن قرار دارد.

بالاست، یک قطعه الکترونیکی است که ولتاژ و جریان الکتریکی را تنظیم می کند. بالاست ولتاژ را افزایش داده و جریان را محدود می کند تا از اتصال کوتاه لامپ جلوگیری کند.

استارتر یک قطعه الکترومغناطیسی است که برای راه اندازی لامپ به کار می رود. استارتر شامل یک لامپ نئون یا آرگون کوچک و یک سوئیچ حرارتی است.

هنگام روشن شدن لامپ، جریان الکتریکی از بالاست عبور کرده و به استارتر می رسد. استارتر باعث تخلیه الکتریکی در لامپ نئون یا آرگون می شود و سوئیچ حرارتی را مي بندد.

با بسته شدن سوئیچ حرارت، جریان الکتریک به دو الکترود تنگستن در دو سر لوله هدایت می شود. الکترون های تولید شده توسط الکترودها باعث داغ شدن و گذشت جريان در گاز آرگون مي شود.

با داغ شدن گاز آرگون، جيوه در داخل لوله بخار مي شود و الكترون های آزاد شده توسط آن باعث تحريك اتم های جيوه مي شود. این تحريك، گذراست، به گونه ای که الكترون های بخار جيوه، به حالت پيش از تحريك خود بازگشته، و اتم های بخار جيوه، پرتو فروبنفش آزاد مي كنند.

پرتو فروبنفش با برخورد به لایه فسفور که سطح درون لوله را پوشانده، فسفور را تحریک می کند. فسفور با از دست دادن انرژی، نور قابل مشاهده را از خود ساطع مي نمايد.

 

لامپ كم مصرف چيست و چگونه كار مي كند؟

لامپ کم مصرف یا لامپ فلورسنت فشرده (CFL) یک نوع لامپ است که با استفاده از فناوری تخلیه الکتریکی گازی و فلورسانس نور تولید می کند. لامپ کم مصرف شامل یک لوله شیشه ای خمیده و یک بالاست الکترونیکی است. لوله شیشه ای با گاز آرگون و مقدار کمی جیوه پر شده و در دو سر آن دو الکترود تنگستن قرار دارد. بالاست الکترونیکی وظیفه تنظیم ولتاژ و جریان الکتریکی را دارد.

هنگام روشن شدن لامپ، بالاست الکترونیکی جریان الکتریکی را به دو الکترود تنگستن هدایت نموده كه این جریان باعث تخلیه الکتریکی در گاز آرگون می شود و الکترون های آزاد شده را در طول لوله حرکت میدهد.

با داغ شدن گاز آرگون، جيوه در داخل لوله بخار مي شود و الكترون های آزاد شده توسط آن باعث تحريك اتم های جيوه مي شود. این تحريك، گذراست، به گونه ای که الكترون های بخار جيوه، به حالت پيش از تحريك خود بازگشته، و اتم های بخار جيوه، پرتو فروبنفش آزاد مي كنند.

پرتو فروبنفش با برخورد به لایه فسفور که سطح درون لوله را پوشانده، فسفور را تحریک میکند. فسفور با از دست دادن انرژی، نور قابل مشاهده را از خود ساطع میکند.

لامپ کم مصرف نسبت به لامپ رشته ای، مصرف انرژی کمتر، عمر طولانی تر و نور بالاتر دارد. اما همچنین دارای بعضی معایب هم هستند. ازجمله : قابل روشن شدن سريع نبودن، حساسيت به دما، حساسيت به رطوبت، حساسيت به فشار، حاوی جیوه سمی، تولید اشعه ماوراء بنفش و نور آبی مضر

 

 

 

لامپ LED چيست و چگونه كار مي كند؟

لامپ LED یا دیود نورافشان یک نوع لامپ است که با استفاده از دیودهایی که از خود نور ساطع می کنند، نور تولید می کند. دیودهای LED نوعی نیمه هادی هستند که با گذر جریان الکتریکی از آنها، مقداری انرژی به صورت نور از خود رها می کنند. لامپ LED در مقایسه با سایر لامپ های رشته ای یا فلورسنت، مصرف انرژی کمتر، عمر طولانی تر و نور بالاتر دارد. لامپ LED در رنگ ها و شکل های مختلف تولید می شود و در صنایع روشنایی، تلویزیون، نمایشگر، دکوراسیون و … کاربرد دارد.

لامپ LED شامل یک چیپ LED است که در داخل یک حباب شیشهای یا پلاستیکی قرار دارد. چیپ LED دارای دو ناحیه P و N است که در آن الکترون ها و حفره ها (بار منفی و مثبت) وجود دارند.

بالاست یک قطعه الکترونیکی است که ولتاژ و جریان الکتریکی را تنظیم می کند. بالاست جریان الکتریک را به دو پایه (آند و کاتد) چیپ LED هدایت می کند.

با عبور جریان الکتریک از آند به کاتد، الکترون ها از ناحیه N به P حرکت می کنند و با حفره ها ترکیب می شوند. در این فرآیند، انرژی به شکل فوتون (ذرات نور) رها می شود.

فوتون های تولید شده در محدوده قابل مشاهده طول موج هستند و رنگ آنها بستگی به نوع ماده نیمه هادی و تفاوت انرژی بین الکترون ها و حفره ها دارد. برای تولید نور سفید، معمولاً از چندین چيپ LED با رنگ های مختلف  يا از يك چيپ LED با رنگ آبي كه با يك لايۀ فسفور پوشيده شده است، استفاده مي شود.

 

لامپ هالوژن چيست و چگونه كار ميكند؟

لامپ هالوژن یک نوع لامپ رشته ای است که با افزودن گازهای هالوژن مانند ید و برم به گاز بی اثر در داخل حباب شیشه ای، روشنایی و عمر آن را افزایش می دهد.

لامپ هالوژن شامل یک رشته تنگستن است که در داخل یک حباب شیشه ای کوچک قرار دارد. حباب شیشه ای با گاز بی اثر (معمولاً آرگون) و مقدار کمی گاز هالوژن پر شده است.

هنگام روشن شدن لامپ، جریان الکتریکی از رشته تنگستن عبور می کند و آن را گرم می کند. در این حالت، رشته تنگستن نور درخشانی از خود ساطع می کند.

با گرم شدن رشته تنگستن، بخشی از ذرات تنگستن از رشته جدا شده و به سطح درون حباب شیشه ای منتقل می شوند. این امر باعث کاهش قطر و مقاومت رشته می شود و در نتیجه عمر لامپ را کوتاه می کند.

با حضور گاز هالوژن در داخل حباب شیشه ای، یک فرآیند شیمیایی به نام دوره هالوژن رخ می دهد. در این فرآیند، ذرات تنگستن با گاز هالوژن واکنش داده و ترکیبات تنگستن هالید (مانند WBr4) را تولید می کنند. این ترکیبات به سمت رشته تحرک پیدا کرده و با گرم شدن، دوباره به ذرات تنگستن و گاز هالوژن تجزیه می شوند. ذرات تنگستن به رشته برمی گردند و گاز هالوژن دوباره در فرآیند شرکت می کند.

 

این فرآیند باعث جلوگیری از رسیدگی رشته تحت داغ شد، عمر لامپ را طولاني تر كرده و كيفيت نور آفي كيفيت خود را حفظ مي كند.

 

 

لامپ سديمي چيست و چگونه كار مي كند؟

لامپ سدیمی یک نوع لامپ تخلیه گازی است که با استفاده از گاز سدیم و یا ترکیب آن با دیگر گازها، نور تولید می کند. لامپ سدیمی شامل یک لوله شیشه ای است که در داخل آن یک تیوب کوچکتر از شیشه یا آلومینا قرار دارد. تیوب کوچکتر با گاز سدیم و گاز بی اثر (معمولاً نئون) پر شده و در دو سر آن دو الکترود قرار دارد.

بالاست یک قطعه الکترونیکی است که ولتاژ و جریان الکتریکی را تنظیم می کند. بالاست جریان الکتریک را به دو الکترود هدایت می کند.

با عبور جریان الکتریک از الکترودها، گاز نئون در تیوب کوچکتر تخلیه می شود و نور قرمز رنگ را از خود ساطع می کند. این نور باعث گرم شدن تیوب و بخار شدن سدیم می شود.

با بخار شدن سدیم، الکترون های آزاد شده توسط آن باعث تحريك اتم های سديم مي شود. این تحريك، گذرا ست، به گونه ای که الكترون های بخار سديم، به حالت پيش از تحريك خود بازگشته، و اتم های بخار سديم، پرتو نارنجي رنگ آزاد مي كنند.

پرتو نارنجي رنگ با برخورد به لایه فسفور که سطح درون لوله شيشه ای را پوشانده، فسفور را تحريک مي كند. فسفور با از دست دادن انرژي، نور قابل مشاهده را از خود ساطع مي كند.

لامپ سديمي به دليل راندمان نور بالاتر و عمر طولاني تر نسبت به لامپ های رشته ای، در صنایع روشنایي، خصوصاً در روشنایي خيابان ها و جاده ها كاربرد دارد. اما همچنین دارای بعضي معايب هم هستند، مانند: نياز به زمان بالاتر برای رسیدن به حالت کامل روشنایي، حساسيت به دما، حساسيت به فشار، حاوی جیوه سمی، تولید نور نارنجی رنگ با رندره بالا

 

 

 

لامپ جيوه اي چيست و چگونه كار مي كند؟

لامپ جیوه ای یک نوع لامپ تخلیه گازی است که با استفاده از گاز جیوه و یا ترکیب آن با دیگر گازها، نور تولید می کند. لامپ جیوه ای شامل یک لوله شیشه ای است که در داخل آن یک تیوب کوچکتر از شیشه یا کوارتز قرار دارد. تیوب کوچکتر با گاز جیوه و گاز بی اثر (معمولاً آرگون) پر شده و در دو سر آن دو الکترود قرار دارد.

بالاست یک قطعه الکترونیکی است که ولتاژ و جریان الکتریکی را تنظیم می کند. بالاست جریان الکتریک را به دو الکترود هدایت می کند.

با عبور جریان الکتریک از الکترودها، گاز آرگون در تیوب کوچکتر تخلیه می شود و نور قرمز رنگ را از خود ساطع می کند. این نور باعث گرم شدن تیوب و بخار شدن جیوه می شود. با بخار شدن جيوه، الكترون های آزاد شده توسط آن باعث تحريك اتم های جيوه مي شود. این تحريك، گذرا ست، به گونه ای که الكترون های بخار جيوه، به حالت پيش از تحريك خود بازگشته، و اتم های بخار جيوه، پرتو فروبنفش آزاد مي كنند.

پرتو فروبنفش با برخورد به لایه فسفور که سطح درون لوله شيشه ای را پوشانده، فسفور را تحريک مي كند. فسفور با از دست دادن انرژي، نور قابل مشاهده را از خود ساطع مي كند.

لامپ جيوه ای به دليل راندمان نور بالاتر و عمر طولاني تر نسبت به لامپ های رشته ای، در صنایع روشنایي، خصوصاً در روشنایي صنعتي و ورزشي كاربرد دارد. اما همچنین دارای بعضي معايب هم هستند: نياز به زمان بالاتر برای رسیدن به حالت کامل روشنایي، حساسيت به دما، حساسيت به فشار، حاوی جیوه سمی، تولید نور آبی رنگ با رندره بالا

 

 

لامپ متال هاليد چيست و چگونه كار مي كند؟

لامپ متال هالید یک نوع لامپ تخلیه گازی است که با استفاده از ترکیبات متال هالید (مانند NaI، ScI3، ThI4 و …) و گاز جیوه، نور تولید می کند. لامپ متال هالید شامل یک تیوب شیشه ای یا کوارتزی است که در داخل آن گاز جیوه و ترکیبات متال هالید قرار دارند. در دو سر تیوب، دو الکترود قرار دارد.

بالاست یک قطعه الکترونیکی است که ولتاژ و جریان الکتریکی را تنظیم می کند. بالاست جریان الکتریک را به دو الکترود هدایت می کند. با عبور جریان الکتریک از الکترودها، گاز جیوه در تیوب تخلیه می شود و نور فروبنفش را از خود ساطع می کند. این نور باعث گرم شدن تیوب و بخار شدن ترکیبات متال هالید می شود.

با بخار شدن ترکیبات متال هالید، الکترون های آزاد شده توسط آن باعث تحريك اتم های متال هالید مي شود. این تحريك، گذراست، به گونه ای که الكترون های بخار متال هالید، به حالت پيش از تحريك خود بازگشته، و اتم های بخار متال هالید، پرتو قابل مشاهده را از خود ساطع مي كنند.

پرتو قابل مشاهده با برخورد به لایه فسفور که سطح درون تيوب را پوشانده، فسفور را تحريک مي كند. فسفور با از دست دادن انرژي، نور قابل مشاهده را از خود ساطع مي كند.

لامپ متال هالید به دليل راندمان نور بالاتر، عمر طولاني تر و نور با كيفيت بالاتر نسبت به لامپ های رشته ای يا فلورسنت، در صنایع روشنایي، خصوصاً در روشنایي صنعتي، ورزشي و كشاورزي كاربرد دارد.

 

 

در ادامه مقاله، به انواع هالوژن و پنل های سقفی اشاره مي كنيم.

 

لامپ هالوژن سقفی

یک نوع لامپ هالوژنی است که در محفظه ای پر از گاز بیاثر و مقدار کمی گاز نجیب هالوژن قرار دارد. در این لامپ، یک رشته تنگستن با اتصال به برق، گاز هالوژن را داغ کرده و نور سفید را تولید میکند. این لامپها نور ملایم و نقطه ای دارند و برای نورپردازی متمرکز یا گسترده مناسب هستند. این لامپ ها در دو نوع رشته ای و ال ای دی پاور تولید می شوند. نوع رشته ای حرارت بالایی تولید می کند و عمر کمتری دارد. نوع ال ای دی پاور حرارت کمتری تولید می کند و عمر بیشتری دارد. برای خرید این لامپ ها می توانید به فروشگاه آنلاین كافی الكتریك مراجعه کنید.

 

لامپ پنل سقفی

یک نوع چراغ سقفی است که در شکل ها و ابعاد مختلف تولید میشود. این چراغها نور گسترده و پخش شده دارند و برای نورپردازی فضاهای بزرگ و کاربردی مناسب هستند. این چراغ ها در دو نوع روکار و توکار تولید می شوند. نوع روکار روی سقف کاذب یا کناف قابل نصب است. نوع توکار در داخل سقف کاذب یا کناف فرو می رود.

پنل سقفی ال ای دی: یک نوع چراغ سقفی است که با استفاده از لامپ های ال ای دی روشنایی محیط را تامین می کند. این پنل ها نور گسترده و پخش شده دارند و برای نورپردازی فضاهای بزرگ و کاربردی مناسب هستند. این پنل ها در دو نوع روکار و توکار تولید می شوند. نوع روکار روی سقف کاذب یا کناف قابل نصب است. نوع توکار در داخل سقف کاذب یا کناف فرو می رود.

 

لامپ پنل سقفی SMD

پنل سقفی SMD: یک نوع پنل سقفی ال ای دی است که در آن لامپ های SMD به کار رفته اند. SMD مخفف Surface Mount Device است و به معنای قطعات الکترونیکی سطح نصب شده است. این قطعات بسیار کوچک هستند و بر روی برد ال ای دی جوش می شوند. این پنل ها نور قوی و زمان روشن شدن کمتری دارند. براي خرید اين نوع پنل ها كافی الكتریك را در گوگل جستجو كنید.

 

پنل سقفی COB

یک نوع پنل سقفی ال ای دی است که در آن لامپ های COB به کار رفته اند. COB مخفف Chip On Board است و به معنای تراشه بر روی برد است. در این قطعات، تعداد زیادی تراشه ال ای دی بر روی یک برد ال ای دی قرار میگیرند و با چسب حرارتی پوشانده می شوند. این پنل ها نور گسترده و همگن دارند و حرارت کمتر و عمر طولانی تری دارند

 

پنل سقفی ساندوئچ

یک نوع عایق حرارتی و صوتی است که بین دو لایه ورق فلز، آلومینيم، شيشه يا كامپوزيت قرار مي گيرد. اين پانل ها در عين سبكي، مقاومت بالايي در برابر شكستگي، آتش سوزي، زلزله، آب و رطوبت دارند. اين پانل ها در شكل ها و ابعاد مختلف توليد و به بازار عرضه مي شود.

 

آیا پنل سقفی ال ای دی برای نورپردازی خانه مناسب است؟

بله، پنل سقفی ال ای دی برای نورپردازی خانه مناسب است. این نوع چراغ ها دارای مزایای زیر هستند:

  • نور گسترده و پخش شده دارند و برای روشن کردن فضاهای بزرگ و کاربردی مثل اتاق های خواب، پذیرایی، آشپزخانه و حمام مناسب هستند.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی دارند و برق کمتری مصرف می کنند. این باعث کاهش هزینه های برق شما می شود.
  • عمر طولانی دارند و نیاز به تعویض کمتری دارند. این باعث صرفه جویی در هزینه های نگهداری و تعمیرات شما می شود.
  • نور طبیعی و بدون لرزش دارند و به چشم های شما آسیب نمی زنند. این باعث افزایش راحتی و بهبود سلامت شما می شود.
  • طراحی شکیل و مدرن دارند و به زیبایی خانه شما افزوده می شوند. شما می توانید از انواع مختلف پنل سقفی ال ای دی با شکل ها و رنگ های متنوع برای ساختار سقف خود استفاده کنید.

 

 

پنل سقفی SMD چه ويژگي هايي دارد؟

پنل سقفی SMD یک نوع پنل سقفی ال ای دی است که در آن از لامپهای SMD استفاده میشود. SMD مخفف Surface Mount Device است و به معنای قطعات الکترونیکی سطح نصب شده است. این قطعات بسیار کوچک هستند و بر روی برد ال ای دی جوش می شوند. پنل سقفی SMD دارای ویژگی های زیر است:

  • نور قوی و زمان روشن شدن کمتری دارد.
  • حرارت کمتری تولید می کند و عمر طولانی تری دارد.
  • نور گسترده و همگن دارد و برای نورپردازی فضاهای بزرگ و کاربردی مناسب است.
  • طراحی شکیل و مدرن دارد و به زیبایی خانه افزوده می شود.

 

 

پنل سقفی COB چه ويژگي هايي دارد؟

پنل سقفی COB یک نوع پنل سقفی ال ای دی است که در آن از لامپ های COB استفاده میشود. COB مخفف Chip On Board است و به معنای تراشه بر روی برد است. در این قطعات، تعداد زیادی تراشه ال ای دی بر روی یک برد ال ای دی قرار می گیرند و با چسب حرارتی پوشانده می شوند. پنل سقفی COB دارای ویژگی های زیر است:

 

  • نور گسترده و همگن دارد و برای نورپردازی فضاهای بزرگ و کاربردی مناسب است.
  • حرارت کمتری تولید میکند و عمر طولانی تری دارد.
  • نور طبیعی و بدون لرزش دارد و به چشم های شما آسیب نمی زند.
  • طراحی شکیل و مدرن دارد و به زیبایی خانه افزوده می شود.

 

پنل سقفی ال ای دی چه ويژگي هايي دارد؟

پنل سقفی ال ای دی یک نوع چراغ سقفی است که با استفاده از لامپ های ال ای دی روشنایی محیط را تامین میکند. این پنل ها دارای ویژگیهای زیر هستند:

  • نور گسترده و پخش شده دارند و برای روشن کردن فضاهای بزرگ و کاربردی مثل اتاق های خواب، پذیرایی، آشپزخانه و حمام مناسب هستند.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی دارند و برق کمتری مصرف می کنند. این باعث کاهش هزینه های برق شما می شود.
  • عمر طولانی دارند و نیاز به تعویض کمتری دارند. این باعث صرفه جویی در هزینه های نگهداری و تعمیرات شما می شود.
  • نور طبیعی و بدون لرزش دارند و به چشم های شما آسیب نمی زنند. این باعث افزایش راحتی و بهبود سلامت شما می شود.
  • طراحی شکیل و مدرن دارند و به زیبایی خانه شما افزوده می شوند. شما می توانید از انواع مختلف پنل سقفی ال ای دی با شکل ها و رنگ های متنوع برای ساختار سقف خود استفاده کنید.

 

بطور خلاصه و برای ارائه دسته بندی انواع هالوژن را می توان به شرح زیر دسته بندی کرد:

  • هالوژن سقفی: یک نوع لامپ هالوژنی است که در محفظه ای پر از گاز بی اثر و مقدار کمی گاز نجیب هالوژن قرار دارد. در این لامپ، یک رشته تنگستن با اتصال به برق، گاز هالوژن را داغ کرده و نور سفید را تولید می کند. این لامپ ها نور ملایم و نقطه ای دارند و برای نورپردازی متمرکز یا گسترده مناسب هستند. این لامپ ها در دو نوع رشته ای و ال ای دی پاور تولید می شوند. نوع رشته ای حرارت بالایی تولید می کند و عمر کمتری دارد. نوع ال ای دی پاور حرارت کمتری تولید می کند و عمر بیشتری دارد.
  • هالوژن ال ای دی: یک نوع لامپ ال ای دی است که با استفاده از تکنولوژی هالوژن، نور قوی و زمان روشن شدن کمتری دارد. این لامپ ها صرفه جویی در مصرف انرژی دارند و حرارت کمتری تولید می کنند. این لامپ ها در شکل ها و ابعاد مختلف تولید می شوند و برای نورپردازی فضاهای بزرگ و کاربردی مناسب هستند.
  • هالوژن SMD: یک نوع لامپ ال ای دی است که در آن قطعات الکترونیک سطح نصب شده (SMD) به کار رفته اند. این قطعات بسیار کوچک هستند و بر روی برد ال ای دی جوش می شوند. این لامپ ها نور قوی و زمان روشن شدن کمتری دارند.
  • هالوژن COB: یک نوع لامپ ال ای دی است که در آن تعداد زیادی تراشه ال ای دی (COB) بر روی یک برد ال ای دي قرار مي گيرند و با چسب حرارتي پوشانده مي شود. این لامپها نور گسترده و همگن دارند و حرارت کمتر و عمر طولانی تری دارند.

 

هالوژنها با لامپهای LED چه تفاوتی دارند؟

  • هالوژن ها نوعی لامپ رشته ای از جنس تنگستن هستند که درون گاز هالوژن فشرده محصور شدهاند. ال ای دی ها نیمه رساناهایی هستند که با عبور جریان برق تولید نور میکنند
  • هالوژن ها انرژی بیشتری مصرف میکنند، حرارت بالاتری تولید میکنند و عمر کمتری دارند. ال ای دی ها صرفه جویی در مصرف انرژی دارند، حرارت کمتری تولید میکنند و عمر طولانی تری دارند
  • هالوژن ها نور سفید-گرم و نقطهای دارند و برای نورپردازی متمرکز یا گسترده مناسب هستند. ال ای دی ها نور گسترده و همگن دارند و برای نورپردازی فضاهای بزرگ و کاربردی مناسب.
  • هالوژن ها از نظر قابلیت تغییر رنگ، شدت نور و زاویه پخش نور محدود هستند. ال ای دی ها از نظر قابلیت تغییر رنگ، شدت نور و زاویه پخش نور قابل تنظیم هستند
  • هالوژن ها از نظر طراحی و شکل، تقریبا یکسان هستند. ال ای دی ها از نظر طراحی و شکل، متنوع و خلاقانه

 

 

آيا استفاده از لامپ هالوژن به جای LED، باعث صرف بيشتر از برق شده و زيست محيطي را تاثير داده است؟

  • لامپ هالوژن در مقایسه با لامپ LED، مصرف انرژی بیشتری دارند و در نتیجه هزینههای برق را افزایش میدهند. به عنوان مثال، یک لامپ هالوژن ۵۰ وات معادل با ۶ وات LED است.
  • لامپ هالوژن در دمای بالاتری کار میکنند و حرارت زیادی تولید میکنند که ممکن است باعث آسیب دیدن سقف، دکوراسیون و حتی خطر آتشسوزی شود. همچنین، حرارت تولید شده توسط لامپ هالوژن باعث افزایش دمای محیط و نیاز به استفاده از سیستمهای خنککننده مانند کولر گازی میشود که باز هم مصرف انرژی را بالا میبرد.
  • لامپ هالوژن عمر کمتری نسبت به لامپ LED دارند و در نتیجه نیاز به تعویض بیشتر دارند. این امر باعث تولید زباله و آلودگی زیست محیطی میشود. به علاوه، لامپ هالوژن حاوی گازهای هالوژن مانند ید و برم هستند که در صورت شکستگی لامپ، ممکن است به سلامت افراد و حیوانات آسیب بزنند.

 

استفاده از لامپ LED به جای لامپ هالوژن توصیه میشود. لامپ LED دارای مزایای زیر هستند:

  • لامپ LED بهرهوری نور بالاتر و مصرف انرژی پایینتر دارند و در نتیجه صرفهجوئی در هزینههای برق را فراهم میکنند.
  • لامپ LED در دمای پایینتر کار میکنند و حرارت کمتری تولید میکنند که باعث کاهش خطر آسیب دیدگی و آتشسوزی محصولات نورپردازي شده و خروجي نوري مناسبي را فروشگاه كليد پريز آخذ كرده است. همچنین، حرارت کمتر تولید شده توسط لامپ LED باعث کاهش دمای محیط و نقصان نياز به استفاده از سيستمهای خنککننده میشود.
  • لامپ LED عمر بیشتری نسبت به لامپ هالوژن دارند و در نتیجه نیاز به تعویض کمتر دارند. این امر باعث کاهش زباله و آلودگی زیست محیطی میشود. همچنین، لامپ LED حاوی گازهای هالوژن نیستند و در صورت شکستگی لامپ، خطری برای سلامت افراد و حیوانات ندارند.

 

 

انواع لامپ را از كجا تهیه كنیم؟

فروشگاه آنلاین کافی الکتریک یک فروشگاه اینترنتی لوازم الكتریكی معتبر و مجهز است که انواع لامپ، چراغ، پنل، هالوژن و لوازم جانبی نورپردازی را با قیمت مناسب و کیفیت بالا به مشتریان عرضه میکند.

 

فروشگاه لوازم الكتریكی کافی الکتریک دارای گواهینامه های اعتبارسنجی مانند نماد اعتماد الکترونیک، آماد و انجمن صنفی فروش اینترنتی است. این گواهینامه ها نشان دهنده ی رعایت قوانین و مقررات مربوط به فروش اینترنتی و حفظ حقوق مشتریان است.

فروشگاه کافی الکتریک از روش های پرداخت آنلاین و در محل استفاده می کند و امکان بازگشت کالا را در صورت عدم رضایت مشتری فراهم می کند. همچنین، سایت کافی الکتریک از طریق پست، تیپاکس و باربری کالای خریداری شده را به سراسر کشور ارسال میکند.

 

سایت کافی الکتریک دارای پشتیبانی آنلاین و تلفنی است و در صورت نياز به راهنمایی و هرگونه پشتیبانی، پاسخگوی مشتریان است. همچنین، فروشگاه کافی الکتریک از طریق شبکه های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام با مشتریان در ارتباط است و آخرین اخبار، تخفیف ها و محصولات جدید را به آنها اطلاع رسانی می كند.

 

بنابراین، شما می توانید تمام نیازهای خود را در سایت کافی الکتریک پیدا کنید و خریدی مطمئن داشته باشید. برای خرید انواع لوازم الكتریكی بر روي كافی الكتریك كلیك كنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 138 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 12 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.