فرنود لامپ دیفیوزر چراغ خطی چیست؟ - لامپ فرنود

دیفیوزر چراغ خطی

نور غیر مستقیم، سایه ها را از بین می برد و از خیرگی جلوگیری می کند. این سبک نورپردازی برای پاره ای از کاربری ها بسیار مطلوب تر است. اتاق های تلویزیون، اتاق های کار با کامپیوتر، نمونه هایی از فضاهایی هستند که روشنایی غیر مستقیم برای آنها مناسب تر است. یکی از راه کارهای این سبک، استفاده از پخش کننده برای چراغ است. دیفیوزر چراغ خطی، دقیقا با همین هدف مورد استفاده قرار می گیرد. البته گفتنی است که به کارگیری دیفیوزر برای چراغ یکی از روش های غیر مستقیم کردن تابش نور است. روشنایی غیر مستقیم به کمک پخش کننده(Diffuser)، پخش نور بیشتری دارد.

سازه دیفیوزر

دیفیوزر چیست؟

یک پوشش نیمه شفاف است که نور را پخش می کند. وظیفه این قسمت مدیریت نشر و تلطیف نور است. دیفیوزرها نقاط داغ LED را از بین می برد. نوری که از پس دیفیوزر ساطع می شود بسیار ملایم و دلچسب تر است. پخش کننده ها معمولا دارای سه مدل متفاوت است. دیفیوزر شفاف، مات و شیری. همچنین این محصول از متریال های متفاوتی ساخته می شوند. شیشه، پلی کربنات (PC)، پلی متیل متاکریلات (PMMA)، پلی پروپیلن (PP)، پلی استایرن(PS)، موادی هستند که برای دیفیوزر مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع صفحه دیفیوزر

شیشه قدیمی ترین ماده مورد استفاده در ساخت پخش کننده ها می باشد. ولی به لحاظ وزنی، متریال سنگینی محسوب می شود و از طرف دیگر روند ساخت آن هزینه بالایی داشته است. به مرور و با پیشرفت تکنولوژی پلی مر ها، این مواد جایگزین شیشه شده اند. پلی مر ها سبک تر هستند و هم هزینه ساخت ارزان تری دارند. از دیگر ویژگی های آنها می توان به این موارد اشاره کرد. انعطاف پذیری بالایی دارند، در برابر شکستگی مقاومند و همچنین در زمان آتش سوزی، اشتعال ندارند. البته در بین خانواده پلی مر ها نیز تفاوت هایی وجود دارد.

بعضی از آنها مثل PMMA نسبت به اشعه ماورا بنفش مقاوم هستند و بعضی دیگر در برابر خراشیده شدن و گرد و غبار، عملکرد بهتری دارند. انتخاب متریال پخش کننده به نوع چراغ و محل استفاده آن بستگی دارد. برای مثال برای چراغ های فلورسنت مورد استفاده در کارگاه، بهترین متریال برای ساخت دیفیوزر، PMMA و یا PS می باشد. همچنین دیفیوزرها رنگی برای طراحی های دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع led دیفیوزر

دلیل استفاده از دیفیوزر در چراغ های خطی

گرچه نسل جدید تکنولوژی روشنایی یعنی LED ها، نیاز مبرم به استفاده از دیفیوزر ندارد اما استفاده از پخش کننده ها و با هر متریالی در چراغ های خطی مزایای زیادی دارند که به پاره ای از آنها پیش تر اشاره شد.

  • پخش نور یکنواخت
  •  عدم نمایش داغی دیودها
  •  کم کردن بازتاب دیودها بر روی سطوح
  •  حفاظت از منبع نوری
  • تسهیل تمیز کردن چراغ
  • ایجاد نور ملایم و جذاب

در چراغ های خطی به دلیل تنوع طول چراغ، دیفیوزرها هم از این امر تبعیت کرده و دارای متراژهای متفاوت هستند. یکی از ویژگی هایی که طراحان و کارفرما ها در چراغ های خطی با طول بلند به دنبال آن هستند، استفاده از این تجهیزات به شکل یکپارچه است.

دلیل استفاده از دیفیوزر در چراغ های خطی

پروفیل های آلومینیومی که برای بدنه چراغ مورد استفاده قرار می گیرند، قابلیت ساخت در طول های بیش از ۳ متر هم دارند اما، بیشتر از این مقدار برای حمل و نقل امکان پذیر نیست. بنابراین این ادوات باید در متراژ هایی که امکان جابجایی دارند تولید شوند و سپس به محل پروژه و نصب انتقال پیدا کنند. در این مرحله چراغ ها در کنار هم قرارگرفته و طول های بلند تر می سازند.

حضور دیفیوزر در این ادوات به صورت یک تیکه و در طول های بلند تر به طراحان کمک می کند که بعد از نصب آن، چراغ یکپارچه دیده به نظر برسند. این عضو از چراغ خطی به صورت کشویی یا کلیکی در بدنه نصب و فیکس می شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 105 views بار دسته بندی : نورپردازی تاريخ : 12 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.