فرنود لامپ بهبود یافتگان کرونا، پلاسما اهدا کنند - لامپ فرنود

به گزارش «رسپار» به نقل از ایرنا، در مدت یک سالی که کووید ۱۹ در جهان شیوع یافته بیش از ۱۲۰میلیون نفر به این ویروس مبتلا شدند و بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند، در ایران نیز این ویروس تاکنون بیش از ۶۱ هزار قربانی گرفته است، کارشناسان معتقدند که تا انجام کامل واکسن مردم دنیا، این بیماری همچنان می‌تازد این در حالی است که هنوز داروی قطعی برای این بیماری کشف نشده است اما تزریق پلاسمای بهبودیافتگان کرونا به مبتلایان به شرط اینکه در سه تا پنج روز نخست ابتلا تزریق شود می تواند تا حد زیادی در درمان آنها موثر باشد و مرگ و میر ها را کاهش دهد.

۱۵ هزار بهبود یافته کرونا پلاسما اهدا کردند

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: زمان طلایی برای تزریق پلاسمای بهبودیافتگان کرونایی سه تا پنج روز نخست ابتلاء به کرونا است و تاکنون ۱۵ هزار بهبود یافته از کرونا برای نجات جان بیماران مبتلا به این بیماری پلاسما اهدا کردند.

پیمان عشقی افزود: از ابتدای جمع آوری پلاسمای بهبودیافتگان کرونا یعنی از اردیبهشت ماه امسال، ۱۸ هزار بهبود یافته کرونا برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که ۱۵ هزار نفر از آن ها شرایط اهدا را داشتند و پلاسمای خون خود را اهدا کردند. از پلاسمای اهدایی، ۱۱ هزار واحد برای درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده شد و چهار هزار واحد نیز ذخیره شد.

وی ادامه داد: حدود صد سال است که روش پلاسما درمانی به عنوان یک روش درمانی در جهان پذیرفته شده است و پادتن تولید شده در بدن بیماران شاید بتواند بیماری را از بین ببرد و ترمز بیماری را بکشد، بر این اساس به محض اینکه شیوع کرونا به طور رسمی در ایران اعلام شد پلاسما درمانی در ایران فعال شد البته در ابتدا به صورت کارآزمایی انجام شده بود به این معنا که به تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا، پلاسمای بهبودیافتگان تزریق شد و نتایج حاصله نیز خوب بود به گونه ای که مرگ و میر کاهش یافت و نتایج آن نیز منتشر شد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: از اوایل اردیبهشت امسال سازمان انتقال خون به عنوان یک وظیفه سازمانی وارد مقوله جمع آوری پلاسمای بهبودیافتگان کرونا شد و تا آخر اردیبهشت هم ۲۴ استان کشور در این زمینه مجهز شدند.

عشقی به برخی مشکلات در روند دریافت پلاسما اشاره کرد و افزود: برای گرفتن تیتر و اندازه‌گیری میزان پادتن موجود در پلاسمای بهبودیافته ها از ابتدا دچار مشکل بودیم و هنوز هم هستیم، از سوی دیگر پلاسمایی که به سختی تهیه می شد در زمان مناسب مصرف نمی شد به این معنا که اگر بخواهیم تزریق پلاسما موثر واقع شود، فرصت طلایی تزریق آن به بیماران کرونایی در سه روز تا پنج روز نخست ابتلا است.

به گفته وی در دوران شیوع کرونا به هیچ عنوان استانداردهای انتقال خون کاهش نیافت بلکه همه استانداردها رعایت شد اما با شروع هر پیک کرونا شاهد کاهش مراجعه کنندگان برای اهدای خون بودیم، در موج قبلی کرونا نیز با کاهش میزان اهدای خون مواجه شدیم بر این اساس برای اهدای خون فراخوان هایی اعلام شد و از بهبودیافتگان خواستیم تا برای نجات جان بیماران مبتلا به کرونا، پلاسمای خون خود را اهداء کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: شاید یکی از دلایل کاهش مراجعه برای اهدای خون ترس مردم از ابتلا به کرونا باشد اما اهداء کنندگان خون باید بدانند که مراکز اهدای خون، بیمارستان و مراکز درمانی نیست که بیماران را پذیرش کند، بلکه افرادی که برای اهدای خون مراجعه می کنند از سالم ترین افراد هستند و استانداردهای بهداشتی و پروتکل‌ها در مراکز اهدای خون رعایت می شود بنابراین اهدا کنندگان با اطمینان خاطر به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

عشقی افزود: از دیگر نکاتی که اهدا کنندگان خون باید توجه داشته باشند این است که بیماری کرونا یک بیماری تنفسی است و از طریق خون منتقل نمی شود و تاکنون ثابت نشده است که کرونا از طریق خون منتقل شود بنابراین در هنگام دریافت خون یا اهدای خون هیچ گونه نگرانی مبنی بر انتقال کرونا وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در زمان شیوع پاندومی کرونا در جهان میزان اهدای خون کاهش یافت، در نیویورک در یک ماه نخست این بیماری تا ۷۵ درصد اهدای خون کاهش یافت اما میزان کاهش اهدای خون در ایران در دوران کرونا هیچ گاه به ۳۵ درصد نرسید و اکنون میزان اهدای خون هشت درصد کاهش یافته است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه نیاز به خون و فرآورده های آن همیشگی است گفت: بیماران تالاسمی همیشه یک بیمار تالاسمی است و به خون نیاز دارند، همچنین بیماران سرطانی، نوزادانی که دچار زردی شده اند، مادران در حین زایمان و مصدومان حوادث رانندگی نیازمند به خون هستند، ۸۰ درصد مردم از همه قومیت ها و طبقات اجتماعی، سازمان انتقال خون را می شناسند و اهداء کنندگان از سرمایه های این سازمان هستند.

بهبودیافتگان پلاسما ۲۸ روز بعد از بهبودی می توانند پلاسما اهدا کنند

همچنین سخنگوی سازمان انتقال خون در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از بهبود یافتگان کرونا می خواهیم با توجه به اینکه با گذر زمان میزان پادتن تولیدی در خون آنها کاهش می یابد از این رو دو ماهه ابتدایی بعد از بهبودی بهترین زمان برای اهدای پلاسما است که افراد برای اهدای پلاسما بعد از گذشت ۲۸ روز از بهبودی به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و به یاری هموطنان بیمار بشتابند.

بشیرحاجی بیگی افزود: در تهران بهبود یافتگان کرونا برای اهدای پلاسما می توانند به مرکز انتقال خون استان تهران واقع در خیابان وصال شیرازی و مرکز نوآوری سازمان انتقال خون جنب برج میلاد مراجعه کنند و پلاسما اهدا کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه پلاسمای بهبود یافتگان کرونا اکنون به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد اظهارداشت: با گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا و با توجه به افزایش میزان شیوع ویروس در ماه‌های اخیر، تقاضا از سوی بیمارستان ها برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان افزایش یافته و باید تامین این تقاضا محقق شود.

شرایط اهدای پلاسما، مانند شرایط اهدای خون است

حاجی بیگی تصریح کرد: شرایط اهدای پلاسما مانند شرایط اهدای خون است، همه بهبود یافته‌ها شرایط اهدای پلاسما را ندارند و سن اهدا باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد، این در حالی است که میانگین سن مبتلایان به ویروس کرونا بستری شده در بیمارستان ها ۴۵ تا ۵۰ سال است.

وی ادامه داد: بانوانی که سابقه زایمان دارند ممکن است پلاسمای آنها برای استفاده بیماران مبتلا به کرونا عوارض داشته باشد، اما پلاسمای این بانوان برای تولید دارو می تواند مناسب باشد بنابراین استفاده از پلاسمای این افراد برای مصرف مستقیم بیماران ممنوع است، از این رو این گروه از بانوان از اهدای پلاسما برای مصرف مستقیم در بیماران معاف هستند اما بانوانی که سابقه بارداری ندارند یا مجرد هستند و همچنین آقایان بین سنین ۱۸ تا ۶۰ سال برای اهدای پلاسما در اولویت قرار دارند.

همه بهبود یافتگان شرایط اهدای پلاسما ندارند

وی تصریح کرد: برخی مبتلایان بهبود یافته کووید ۱۹ نیز دارای فشار خون، دیابت یا برخی علایم دیگر هستند و شرایط اهدای پلاسما ندارند، در این زمینه باید دقت کرد چون شرایط اهدای پلاسما مانند شرایط اهدای خون است و باید تمام جوانب برای اهدا سنجیده شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: بهبود یافتگان کرونا اطمینان خاطر داشته باشند که اهدای پلاسما بعد از بهبودی به هیچ عنوان سیستم ایمنی بدنشان را تضعیف نخواهد کرد و با اطمینان خاطر برای نجات بیماران و اهدای پلاسما اقدام کنند.

حاجی بیگی ادامه داد: بهبودیافتگان کرونا به شرط داشتن شرایط لازم می توانند به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کنند، از آنها ۵۰۰ سی سی پلاسما گرفته می‌شود، پلاسمای اهدایی آنها فریز و بعد از غربالگری و تست سلامت ذخیره می‌شود و به مراکز درمانی که درخواست کننده این پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند ارسال می شود و در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: اهداکنندگان خون و همین طور پلاسما اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، همه نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند، همه مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز در کشور در حال حاضر و همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند، اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون و پلاسما اهدا کنند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 42 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 7 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.